Stjärnurmakarna har funnits sedan 1892 och som registrerat varumärke sedan 1934. Från början som ? Stjärnmärket ? i syfte att införa rikstäckande information om urmakaryrket. I första hand koncentrerade man sig på utställningar, men så småningom på central marknadsföring av fackurhandel. 1936 beslutade Sveriges Urmakareförbund (SUF) att sammanföra informationsverksamheten med garantisällskapet.
Under 40-talet producerade Stjärnurmakarna reklamfilmer och tog fram reklamklichéer. Kända tecknare såsom Robert Högfeldt och Rit-Ola anlitades i reklamsammanhang. Antalet butiker anslutna till Stjärnurmakarna växte. När Allriskförsäkringen infördes 1944 fick medlemmarna dessutom ett nytt och starkt argument i försäljningsarbetet och Stjärnurmakarbegreppet spreds snabbt över hela landet.
Stjärnurmakarna fick sin nuvarande form 1985, då Stjärnurmakarna AB bildades. I dag är Stjärnurmakarna en rikstäckande kedja med ett 40-tal butiker. Målet är att utveckla urfackhandeln med ökad försäljning och god lönsamhet, utifrån ett gemensamt kundlöfte.
Jenny Persson 2020-02-27
Bra personal och service
Övrigt